Friday, June 12, 2009

Abu Marzouq menyeru Obama adakan perbincangan terus dengan Hamas.

Rabu, 10/06/2009 - Keazaman Obama bagi mencapai keamanan di Timur Tengah dialu-alukan, tetapi ianya perlu melalui perbincangan terus dengan Hamas yang merupakan suara bagi mewakili penduduk Palestin. “Penting adakan rundingan dengan Hamas, Obama tidak boleh berbincang dengan rakyat yang tidak mewakili suara penduduk Palestin,” Abu Marzouq dalam kenyataannya merujuk Presiden Mahmoud Abbas dan pergerakan Fateh yang dipimpinya.

Abu Marzouq menambah, Hamas mempunyai hak untuk menentang pendudukan Israel dan tidak akan melaksanakan menurut arahan AS serta tuntutan orang Eropah untuk “menolak keganasan” menyatakan, rintangan itu adalah satu di seluruh dunia hak yang dijamin untuk mana-mana negara di bawah pemerintahan pendudukan dan penindasan. Beliau turut meminta pentadbiran Obama mengubah kedudukan dan pegangan dengan mengadakan perbincangan dengan pergerakan Hamas.

Abu Marzouq seterusnya menyatakan, pendudukan Israel adalah punca keganasan yang berlaku di Timur Tengah. Dalam masa yang sama, Pemimpin Hamas juga berkata, Obama harus telah menghuraikan pada orang Israel haram pendudukan dan serangan-serangan sedang menentang penduduk Palestin. Pendirian Obama menentang pembinaan perkampungan Yahudi di Tebing Barat dan East Jerusalem itu dipuji Abu Marzouq.

Hamas yang mencapai kemenangan dalam pilihan raya perundangan bagi 2006 walaubagaimana pun berhadapan dengan satu pengepungan Israel dan sekutunya Amerika Syarikat di Semenanjung Gaza. Malah tentera-tentera Israel turut melarikan sekumpulan pejuang Hamas terutamanya mereka yang dilantik Ahli Majlis Undangan, Datuk Bandar dan pegawai-pegawai, termasuk Ketua Badan Legislatif Palestin, Dr Aziz Dweik.

sumber : http://www.imemc.org
penterjemah : alfishahrin_85

No comments:

ALQURAN & RECITATION

Quran Explorer - [Sura : 1, Verse : 1 - 7]