Saturday, March 21, 2009

Haneyya: Perdamaian matlamat tetap HAMAS.

Jumaat, 20/03/2009 - Ismail Haneyya, Perdana Menteri Palestin menegaskan perdamaian dan penamatan keadaan perpecahan di Palestin adalah matlamat tetap HAMAS yang mahu dicapainya. Manakala keadaan perpecahan yang berlaku sekarang hanyalah suatu yang sementara.

Beliau berkata dalam satu temuramah yang disiarkan melalui saluran televisyen satelit al-Hiwar pada hari Rabu (18/3), “isu perdamaian dan penamatan keadaan perpecahan adalah matlamat tetap HAMAS. Keinginan untuk menjayakan dialog berkenaan mendapat sokongan padu daripada semua lapisan masyarakat di dalam dan luar Palestin.” Seterusnya beliau mengatakan kesediaan HAMAS untuk terus berbincang dan berdialog meskipun masih terdapat tahanan politik di Tebing Barat adalah bukti bahawa HAMAS serius dan bersungguh-sungguh untuk menjayakan dialog berkenaan.

Beliau juga menegaskan penyertaan lebih 40 individu dalam delegasi HAMAS termasuk beberapa pimpinan, institusi dan para penasihat merupakan bukti keseriusan mereka untuk menjayakan perbincangan tersebut dan keinginan untuk merelisasikan perpaduan Palestin yang ditakdirkan untuk terus kekal dan hidup, sambil mengatakan agenda Islam Palestin sebenarnya tidak terhenti setakat sempadan Gaza sahaja.

sumber : http://www.palestine-info.info/ar/
penterjemah : muhajir

No comments:

ALQURAN & RECITATION

Quran Explorer - [Sura : 1, Verse : 1 - 7]