Tuesday, March 10, 2009

Galloway: Kami akan beri bantuan kepada kerajaan Gaza.

Selasa, 10/03/2009 - Sebaik tiba di Sahat al-Katibah di Gaza pada hari Isnin (9/3), George Galloway seorang ahli Parlimen British dan ketua konvoi ‘Pembuluh Kehidupan’ yang bertujuan memecahkan sekatan yang dikenakan terhadap Gaza, menyeru semua individu yang merdeka di seluruh dunia agar menghantar konvoi serupa, delegasi dan bantuan ke Gaza melalui pintu sempadan Rafah.

Beliau berkata dalam satu sidang akhbar yang diadakan di Sahat al-Katibah bersama dengan beberapa ahli parlimen daripada blok ‘perubahan dan pembaikan’ dalam Dewan Perundangan, “kami datang ke sini, ke semenanjung Gaza dengan 200 buah kereta sejauh ratusan batu hanya kerana anda.. Kami melalui gunung-gunung dan sungai.. Kami merentasi 8 buah negara sebelum tiba di Gaza.

Kami merentasi sempadan yang sebelum ini ditutup. Setiap saat kami terdengar seruan orang dewasa dan tangisan kanak-kanak yang sedang berada dalam kepungan. Suara-suara inilah yang menyebabkan kami datang walaupun terpaksa meredah perjalanan yang amat jauh. Setiap jalan yang dilalui, kami dapati semua orang menunjukkan kasih sayang dan solidariti terhadap rakyat Palestin. Namun masih ada kerajaan yang tidak memberikan bantuan sehingga kini.”

Beliau menambah, “kami membawa bersama ubat-ubatan, peralatan dan bantuan yang akan kami serahkan kepada Perdana Menteri kerajaan Palestin yang dipilih secara sah, Ismail Haneyya.”

Beliau juga menegaskan, “jutaan lagi yang tidak dapat datang sekarang sedang berdoa untuk anda di Gaza, termasuk ratusan rakyat di beberapa negara Arab yang sanggup menyerahkan barangan kemas mereka untuk disumbangkan kepada Gaza.”

sumber : http://www.palestine-info.info/ar/
penterjemah : muhajir

No comments:

ALQURAN & RECITATION

Quran Explorer - [Sura : 1, Verse : 1 - 7]