Friday, May 22, 2009

“Perubahan dan Reformasi”: Kerajaan Fayyad melanggar undang-undang.

Rabu, 20/05/2009 - Blok “Perubahan dan Reformasi” yang mewakili HAMAS dalam Majlis Perundangan Palestin menegaskan kerajaan Fayyad yang dibentuk oleh pihak berkuasa di Ramallah, Mahmoud Abbas dengan dipimpin oleh Salam Fayyad adalah tidak mengikut undang-undang dan perlembagaan, kerana ia tidak mendapat kepercayaan daripada Majlis Perundangan.

Blok tersebut berkata dalam satu kenyataan yang diterima oleh Pusat Media Palestin pada hari Selasa (19/5): “Angkat sumpah yang dilakukan di hadapan presiden yang sudah tamat tempoh jawatannya adalah tidak bernilai selagi mana ia tidak dibentangkan di hadapan Majlis Perundangan dan ia adalah tertolak dari sudut undang-undang parlimen.” Perlanggaran undang-undang yang dilakukan oleh Abbas merupakan perbuatan memberikan oleh orang yang tidak memiliki apa-apa kepada orang yang tidak berhak menerimanya.

Blok tersebut juga menyifatkan kerajaan tersebut sebagai merampas kuasa pihak berkuasa Palestin. Ia mesti dihadapkan ke mahkamah Palestin sebaik sahaja dibentuk kerana ia melanggar undang-undang Palestin. Blok itu juga menegaskan penerusan kerajaan tersebut menjalankan pemerintahan dianggap sebagai kedegilan dan penerusan dalam perlanggaran undang-undang perlembagaan Palestin, serta penerusan dalam melakukan jenayah perampasan kuasa. Mana-mana keputusan yang diambil olehnya dianggap tidak sah dari sudut undang-undang. Setiap yang membuat keputusan tersebut bertanggungjawab penuh dan boleh dipersoalkan di hadapan rakyat Palestin.

sumber : http://www.palestine-info.info/ar/
penterjemah : muhajir

No comments:

ALQURAN & RECITATION

Quran Explorer - [Sura : 1, Verse : 1 - 7]