Tuesday, September 14, 2010

Umat islam di China menyambut Hari Raya Aidilfitri dengan penuh meriah.


1 Syawal 1431H.

Bermula pukul 7.30 pagi hari ini, Jalan Niujie Beijing telah ditutup secara sementara kepada semua kenderaan bagi menjamin kelancaran pelbagai aktiviti sambutan. Dengan ini, Jalan Niujie telah menjadi tempat perayaan yang paling meriah di bandar Beijing.

Pagi-pagi, Masjid Pudong, Shanghai dibanjiri ribuan jemaah tempatan dan penganut Islam asing yang menunaikan solat sunat Aidilfitri di sana.

Hari raya Aidilfitri juga disambut di Wilayah Autonomi Hui Ningxia di bahagian utara China. Kerajaan tempatan telah menetapkan hari cuti bagi hari raya Aidilfitri dan hari raya Aidil-Adha akan diperpanjangkan kepada 2 hari daripada 1 hari mulai pada tahun ini.

Selain itu, di Daerah Autonomi Bai, Dali Provinsi Yunnan di bahagian selatan China, persatuan agama Islam tempatan mengadakan majlis sambutan pada setiap tahun walaupun jumlah penduduk Islam di sana tidak begitu ramai. Pada tahun ini, majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri diadakan pada 8 September lalu. Majlis tersebut turut dihadiri oleh pegawai utama kerajaan tempatan.

No comments:

ALQURAN & RECITATION

Quran Explorer - [Sura : 1, Verse : 1 - 7]