Sunday, November 30, 2008

Ibadah Haji Membentuk Proses Pembinaan Insaniah Yang Solihah

وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (٢٧)لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الأنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ (٢٨)ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ (٢٩)ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الأنْعَامُ إِلا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الأوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (٣٠)حُنَفَاءَ لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ (٣١)ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ (٣٢)
27. "Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan Ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan) mu Dengan berjalan kaki, dan Dengan menunggang berjenis-jenis unta Yang kurus Yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) Yang jauh.
28. "Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara Yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari Yang tertentu, kerana pengurniaanNya kepada mereka Dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban); Dengan Yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang Yang susah, Yang fakir miskin.
29. "Kemudian hendaklah mereka membersihkan dirinya dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazarnya, dan hendaklah mereka tawaf akan Baitullah (Kaabah) Yang tua sejarahnya itu".
30. Itulah Yang wajib dipatuhi; dan sesiapa Yang menghormati hukum-hukum Allah maka Yang demikian menjadi kebaikan baginya di sisi Tuhannya. dan Dihalalkan bagi kamu binatang-binatang ternak, kecuali Yang dibacakan kepada kamu (tentang haramnya), maka jauhilah kekotoran syirik Yang disebabkan oleh penyembahan berhala, serta jauhilah perkataan Yang dusta, -
31. (Amalkanlah perkara-perkara itu) Dengan tulus ikhlas kepada Allah, serta tidak mempersekutukan sesuatu pun dengannya; dan sesiapa Yang mempersekutukan sesuatu Yang lain Dengan Allah maka seolah-olah Dia jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau dihumbankan oleh angin ke tempat Yang jauh (yang membinasakan).
32. Demikianlah (ajaran Allah); dan sesiapa Yang menghormati syiar-syiar ugama Allah maka (Dia lah orang Yang bertaqwa) kerana Sesungguhnya perbuatan itu satu kesan dari sifat-sifat taqwa hati orang mukmin.
Apabila ayat dia pastinya ada dikalangan kita yang berasa Ya Allah, sedihnya hati kami, kerana tahun ini dan tahun-tahun sebelumnya masih belum mampu untuk menziarahi istana Mu Kaabah, yang terletak di Makkatul Mukarromah untuk menunaikan ibadah haji, rukun Islam yang kemuncak yang sangat menguntungkan itu. Belum layakkah kami untuk bersama Mu di istana suci. Tempat lahirnya para Anbiya Mursalin, sahabat Tabiin, Siddiqin, Syuhada, Muqarrobin dan Solihin itu? Agaknya kami masih jahat, lalu Dikau pun belum sudi memanggil sebagai tetamu Mu!. Namun percayalah wahai kekasih agung, hati-hati kami berazam keras untuk menebus kekurangan ini dengan melakukan apa jua yang patut untuk kami juga dapat keberuntungan dan pahala haji, sekalipun kami tidak pergi haji. Dalam sejarah memang ada ceritanya orang-orang yang tidak pergi menunaikan haji pada tahun itu, tapi berjaya dapatkan pahala haji. Moga-moga Ya Allah, kami mampu menempah sejarah itu juga dengan keizinan-Mu.
Untuk itu biarlah di musim haji ini kami mengenang-ngenangkan sesuatu berkait dengan ibadah haji dengan segala hikmah rahsia dan selok beloknya. Moga-moga harapan untuk dapat keuntungan haji mampu menjadi kenyataan.
Haji Kemuncak Ibadah
Rukun iman dan rukun islam adalah pelembagaan hidup lahir dan batin orang-orang yang cintakan Tuhan. Sepertilah rukun negara bagi orang yang cintakan negara. Gabungan kedua-dua rukun ugama ini, bila di amal, dihayati dan di perjuangkan sungguh-sungguh akan lahirkan patriot agama yang bertaraf muttaqim atau siddiqin, muqarrobin, paling tidak solihin yakni orang bertaqwa yang begitu dekat dengan Allah. Mereka adalah orang-orang Tuhan yang kekuatannya 1 orang Tuhan sama dengan 10 yang bukan.
Hal ini berlaku melalui satu proses pembinaan insaniah yang cukup profesional, sistematik dan intensif yang diprogramkan melalui rukun Islam yang 5.
Kalimah Syahadah
Bermula dengan mengucap dua kalimah syahadat. Bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad pesuruh Allah. Seseorang pun mulalah melihat Allah sebagai tujuan dan cita-cita hidupnya dengan berpandukan cara hidup Nabi Muhammad SAW. Cita-cita lain seperti hidup untuk kaya, hidup untuk berilmu, hidup untuk enjoy, hidup untuk berjawatan dan lain-lain lagi yang semuanya merupakan penyakit cinta dunia yang ditaja oleh nafsu dan syaitan, mula ditinggalkannya. Sebab dia faham bahawa prinsip hidup untuk Tuhan akan dengan sendirinya menundukan dunia untuk juga di seretkan kepada Tuhan. Status dunia hanya sebagai alat bukan matlamat. Syaitan dan nafsu tidak layak dijadikan Tuhan. Darjat mereka telah rendah bahkan bertaraf musuh Tuhan. Kalimah syahadah adalah pemisah antara golongan yang bertuhankan nafsu dengan golongan yang bertuhankan Allah . Bagi orang yang benar-benar faham dan menghayati. Hamba nafsu matlamatnya dunia. Hamba Allah matlamatnya akhirat. Maka dari sinilah orang-orang seseorang orang Tuhan untuk bertolak ke destinasinya.
Rukun Islam Yang Kedua Sembahyang.
Calon-calon patriot ugama, dipanggil Tuhan 5 kali sehari menghadapnya diupacara sembahyang. Panggilannya melalui azan dan iqamah cukup tegas dan jelas. Dengan maksud bahawa tiada dibesarkan dan tidak di taati melainkan Allah. Maka mengadaplah si hamba dengan ikrar dan perilaku yang membawa maksud lagi bahawa hidup mati hanya untuk Allah dengan tidak membesarkan dan tidak mentaati melainkan Allah. Hari demi hari jadi kian meneballah rasa bertuhan dan rasa kehambaan si calon. Makin tinggilah kemanusiannya, makin haluslah akhlaknya dan makin membaralah semangat juangnya untuk menjadi khalifah Allah, membela nasib seluruh hamba-hamba Allah di muka bumi ini.
Rukun Islam Yang Ketiga Dan Keempat Puasa Dan Zakat.
Bagaimana rukun ini berperanan?
Cinta mesti dibuktikan. Yakni mesti mampu menahan diri dari keinginan-keinginan nafsu yang lahir dan yang batin, demi sumpah hidup untuk Allah. Dan mesti mampu mengorbankan hak, atas nama cinta dan sumpah yang sering diikrarkan. Maka puasa dan zakat adalah buktinya. Kedua-duanya adalah proses pembersihan lahir dan batin untuk seorang wira tuhan yang bakal memasuki gelanggang perjuangan bersama Tuhan. Dengan puasa dan zakat seorang jadi cukup kebal bagi mempertahankan status hamba Allah bilamana diserang oleh Tuhan-tuhan palsu yakni nafsu dan syaitan. Firman Allah:Sesungguhnya nafsu itu sangat mengajak kepada kejahatan
Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata.
Ya, nafsu dan syaitan sangat berhajat untuk menjadikan seluruh manusia dan hamba-hamba mereka hamba nafsu dan syaitan. Namun Allah, melalui puasa dan zakat sangat menarik manusia agar menjadi hamba Allah. Rukun Islam Yang Kelima Ialah Kemuncak Ibadah Iaitu Haji.
Maka tibalah giliran upacara kemuncak bagi proses pembinaan rasa hamba dan rasa bertuhan dalam diri hamba Allah. Sekaligus terbakar hanguslah usaha-usaha nafsu dan syaitan membina mazmumah dalam diri-diri, bilamana manusia telah melalui proses kemuncak ini, haji adalah pengunci materi rohaniah manusia daripada dapat diganggu gugat lagi oleh nafsu dan syaitan. Ia pelengkap dan penyempurna proses pembangunan insaniah untuk manusia layak menjadi orang tuhan samada menjadi Muqarrobin, Siddiqin, Syuhada dan Solihin. Di mana untuk upacara kemuncak itu mereka-mereka yang layak dipanggil khusus ke Istana raja, untuk disematkan bintang-bintang kebesaran tadi. Haji selaku ibadah kemuncak, pelengkap rasa hamba dan rasa bertuhan, maka Allah, raja bagi segala raja-raja memanggil khusus orang-orangnya untuk ke Istana Agung. Tepat pada tarikh 10 Zulhijjah di sana orang-orang Tuhan ditabalkan rohaniah mereka ke martabat-martabat yang Allah sendiri tetapkan untuk mereka. Orang ini, bila pulang ke tanah air pasti akan berubah watak dan sikapnya. Jadi lebih baik dari sebelum. Hingga orang ramai perasan akan perubahannya.
Demikianlah rukun Islam dapat memalaikatkan manusia. Tiap-tiap satu dengan fungsinya masing-masing, membekalkan rasa hamba dan rasa bertuhan kepada roh manusia. Memang fungsi ibadah yang utama ialah untuk roh manusia merasa hamba kepada Allah sekaligus roh merasa dia ada Tuhan yang sentiasa bersamanya. Rasa kehambaan dan rasa bertuhan itu saling lazim-melazimi, tidak mungkin bercerai. Jika rasa bertuhan tajam , rasa kehambaan menebal, kalau rasa bertuhan tiada atau tipis, maka rasa hamba juga ikut tidak ada. Kedua-duanyalah yang dikatakan taqwa. Mungkin, syahadah dapat membekalkan 10 % rasa taqwa, sembahyang 50 %, puasa 20 %, zakat 10% dan haji 10 %.
Begitulah besarnya peranan rukun Islam sebagai rukun hidup seorang hamba Allah, satu sama lain kuat menguatkan. Sepatutnya orang Islam kalau mahu jadi bangsa yang kuat ambillah rukun Allah ini sebagai rukun hidup, rukun perjuangannya, rukun negaranya. Barulah bangsa kita boleh maju menandingi Amerika, Jepun, Eropah, Korea dan lain-lain dari segi tamadun lahiriah.
Saudara-saudara tetamu Allah sekalian,
Umat Islam yang kuat itu ialah kuat taqwanya, jitu perpaduannya dan selaras fikiran serta tindakannya. Tamadun lahir hanya sebagai tambahan dan sokongannya. Dan ini hanya dibuat bilamana dalam dada-dada mereka penuh tebal rasa hamba dan rasa bertuhan. (Takut dan cintakan Tuhan) hasil mengamalkan rukun iman dan Islam. Sebab hanya dengan rasa-rasa inilah akan tercabutnya rasa sombong, pemarah, riyak, ujub, bakhil, tamak, dengki, mementingkan diri, dendam, gila kuasa, salah guna wang dan lain-lain. Yang mana semua mazmumah inilah yang menjadi punca pecah belahnya orang Islam hari ini. Kalaulah sifat negatif ini sudah musnah oleh rasa hamba dan rasa bertuhan, yang dibangunkan oleh rukun Islam maka automatik manusia akan memiliki sifat-sifat positif atau mahmudah seperti sabar, redha, tawakkal, merendah diri, pemurah, timbang rasa, pemaaf, meminta maaf, bertolak ansur, kasih sayang, rasa bersama dan kerjasama, semua mahmudah ini amat penting, menjadi punca untuk manusia dapat bersatu padu dan selaras dalam bertindak dan berfikir. Dan dapat benar-benar berlaku jujur berkhidmat kepada seluruh manusia. Tanpa taqwa, mustahil manusia dapat disatukan secara hakiki dan praktikal. Perpaduan-perpaduan palsu yang dibuat-buat dan hidup berpura-pura telah terbukti gagal membina tamadun bangsa sampai ke hujung. Semuanya bubar di tengah jalan. Hanya taqwa yang boleh menjamin orang Islam untuk dibantu Allah, menjadi empayar yang mampu menaungi bangsa-bangsa lain di dunia. Jiwa yang sudah diseal atau dimateri dengan mahmudah, akan menarik dan mempengaruhi semua orang sekalipun orang bukan Islam untuk menerima kepimpinan mereka. Kebaikan akhlak mereka dalam mengendalikan urusan-urussan hidup cukup manawan hati hingga semua orang sanggup taat dan hormat dengan sistem hidup yang mereka bawa.

No comments:

ALQURAN & RECITATION

Quran Explorer - [Sura : 1, Verse : 1 - 7]